Dankzij dropshipping is het vandaag makkelijker dan ooit om een onlinewinkel te openen. Het is gedaan met complexe logistieke barrières en enorme voorraadrisico’s. Maar zijn er aan deze populaire strategie dan geen nadelen verbonden? Een paar jaar geleden vereiste het openen van een ‘traditionele’ e-shop nog een aanzienlijke financiering: je moest voorraden aankopen, fysieke opslagruimte hebben om de voorraad op te slaan en een aantrekkelijke onlinewinkel creëren. Ging alles zoals gepland, dan bleef er hopelijk nog budget over voor marketing.

Hoewel dit model (= enorm voorraadrisico, hogere marge) nog steeds werkt voor sommige e-tailers, is een onlinewinkel openen nu makkelijker dan ooit. Je kan op één dag een onlinewinkel openen die je onderhoudt voor amper vijftien euro per maand. En in plaats van zelf een voorraad bij te houden, gaan orders in geval van dropshipping naar de leverancier, die de producten rechtstreeks aan de klant bezorgt (= geen voorraadrisico, lagere marge).

Opkomst van e-commerce
Bij tv-shopping is dropshipping al jaren ingeburgerd. Fysieke winkels gebruiken het voor grotere producten die veel kosten in transport en opslag. Dropshipping is echter pas de afgelopen jaren volwassen geworden, voornamelijk dankzij e-commerce. Ze vormen dan ook een fantastisch koppel. Zappos en Wayfair.com begonnen allebei als dropshippingbedrijven en voor Fab is dropshipping een kernonderdeel van de activiteiten. Een ander voorbeeld: Pixmania, de webwinkel in consumentenelektronica, gaf enkele jaren geleden kleinere webwinkels onmiddellijk toegang tot zijn voorraden. Zij mochten op hun eigen website producten van Pixmania aanbieden en kregen in ruil zes procent korting op de aankoopprijs. Resultaat: zonder zelf ook maar iets te doen, zag Pixmania de omzet stijgen.

Breder productengamma en tijdswinst Dropshipping is om diverse redenen het overwegen waard. Ten eerste kunnen e-tailers veel meer producten te koop aanbieden dan wanneer ze alles zelf zouden aankopen en bewaren. Dat heeft een gunstig effect op de marketing. Want hoe meer verschillende producten online, hoe meer mogelijke landingspagina’s voor zoekmachines als Google. Kortom, hoe meer potentiële klanten in de winkel.

Ook niet onbelangrijk: dropshipping verlaagt de transporttijd van een product naar de e-tailer. In plaats van soms wekenlang te moeten wachten, kan die dus onmiddellijk beginnen te verkopen. Ook tijdverlies door laden, lossen, verpakken en stockeren behoort tot het verleden. En dat is vooral voordelig voor startende e-tailers. Want elke uitgespaarde minuut kunnen ze investeren in marketing. Grotere bedrijven houden hierdoor

hun arbeidskosten onder controle.

Meer nieuwigheden, minder investeren
Dropshipping geeft e-tailers bovendien de kans om met nieuwe producten te experimenteren zonder extra te moeten investeren of bijkomende magazijnruimte aan te boren. Zo kunnen ze flexibel inspelen op veranderende behoeften. Die beperkte voorfinanciering maakt dropshipping zeer laagdrempelig en vrijwel risicoloos.

Bron en meer info: emerce.nl